5 tips voor telefonische prospectie
Telefonische prospectie of cold calling heeft tal van voordelen. Tenminste, als je het juist doet! Met 'het juist doen' sturen we niet aan op een dogmatische aanpak die altijd leidt tot het gewenste resultaat. We geven graag enkele trucjes mee die het telefonisch prospecteren vereenvoudigen.
Zahra Vanwijnsberghe, inside sales manager bij salesUp, verklapt jou de gouden basics bij koude prospectie.


5 tips bij cold calling
1. Quick search
Ga eerst op onderzoek uit voordat je jouw prospect opbelt. Deze 'quick' search mag maximum 1 minuut duren, zodat er niet te veel kostbare prospectietijd verloren gaat. Het doel is om de naam te vinden van die persoon die een concreet antwoord kan bieden op jouw vraag. Met een naam ga je moeiteloos voorbij de infobalie of secretaresse.
2. Bel zonder script
Niets is zo vervelend als telefoon krijgen van iemand die een belscript afleest. Elk gesprek is anders en vraagt een persoonlijke aanpak. Het is veel aangenamer als er oprechte belangstelling klinkt aan de andere kant van de lijn.
Waar we bij leadsUp wel in geloven is een belstructuur, een leidraad die het gesprek in de juiste richting duwt.
3. Ken jouw product of dienst
Zonder écht te weten wat je verkoopt, kan je nooit iets verkopen. Ga daarom steeds voorbereid je gesprek in. Achterhaal welke vragen of tegenwerpingen je mag verwachten en zorg ervoor dat je een overtuigend antwoord klaar hebt.
4. Sluit het gesprek goed af
Laat steeds een goede indruk na, ook al lijkt de prospect op het eerste zicht niet geïnteresseerd. Door gesprekken positief af te sluiten, versterk je het imago van jouw bedrijf. Wanneer jouw prospect in de toekomst nood heeft aan jouw product of dienst, zal deze terugdenken aan jullie gesprek.
5. Opvolgen, opvolgen, opvolgen!
Door het efficiënt inplannen van callbacks houd je consistent bij wie je moet terugbellen en wanneer deze call best plaatsvindt.
Onmiddellijk voicemail? Bel deze personen best zo snel mogelijk opnieuw op. Vraagt jouw prospect om later of binnen enkele weken/maanden terug te bellen? Volg dit nauwgezet op. Vaak komen hier de meest waardevolle contacten uit.

Telefonische prospectie uitbesteden?
Ontdek via deze checklist waar je op moet letten.
Maak een afspraak met Rany van salesUp

Nog interessante blogs voor jou


Welke elementen moeten in een goed belscript?
Telefonische prospectie is een belangrijk onderdeel van elke salesstrategie. Het is een manier om nieuwe leads te genereren en bestaande klanten te behouden. Een goed belscript kan hierin cruciaal zijn. Maar hoe formuleer je nu een effectief belscript voor succesvolle telefonische prospectie?
Veel verkopers klampen zich vast aan een belscript als een soort reddingsboei. Het lijkt misschien handig om je gesprekken te structureren en ervoor te zorgen dat je alle cruciale informatie behandelt. Maar laten we eerlijk zijn, het gebruik van een voorbeeld belscript is vaak niets meer dan een recept voor mislukking. Het is een beperkend keurslijf dat je verhindert om echt in te spelen op de behoeften van de klant of prospect en je telefoongesprek naar een hoger niveau te tillen. Het is tijd om het juk van die vooraf bepaalde scripts af te werpen en serieus na te denken over een meer effectieve benadering. Laat ons eerst even kijken naar de redenen waarom een voorbeeld belscript een slecht idee is:


Client case: salesUp overstijgt de verwachting SPM
Toen SPM Technologies de samenwerking met salesUp aanging, hadden ze concrete doelen voor ogen. Ze wilden hun diensten extra bekend maken binnen de doelgroep door introducties en afspraken bij syndici in België te genereren. Op deze manier wilden ze uiteindelijk langdurige relaties met hen opbouwen. De syndic-sector kampt met verschillende zeer specifieke uitdagingen. Eén ervan is het chronische tijdsgebrek van de syndici. Hierdoor is hun bereikbaarheid beperkt en vermijden ze vaak communicatie die niet uiterst noodzakelijk is. In deze campagne zou het dus meer dan ooit van essentieel belang zijn om vanaf het allereerste moment op te vallen en de aandacht vast te grijpen. Out-of-the-box communicatie? Yes please! Stoute schoenen aan? Check! Uitdaging aanvaard!


salesUp verhoogt leads & sales voor Axians Audiovisual
Ontdek in een unieke blik achter de schermen hoe Axians Audiovisual, een toonaangevend bedrijf in de audiovisuele sector, hun prospectie uitbesteedde aan salesUp en daarmee een overweldigend aantal leads en sales genereerde. Leer hoe de outbound aanpak van salesUp resulteerde in een conversiepercentage van 78% en tevreden klanten die hun diensten nu op meerdere locaties inzetten. Up your sales met salesUp!